søndag 13. november 2011

Babygrøt

Lille frøken Snuppelupp har spist Hipp babygrøt, rett og slett fordi den er økologisk. At denne innholder palmeolje har rett og slett ikke streifet meg før Forbukerinspektørene på NRK satte fokus på dette. Sendingen kan du se HER.


Storebrødrene spiste begge Hipp og Hollegrøt. Etter hva jeg har klart å finne ut bruker ikke Holle palmeolje i sin babygrøt, men bruker det i enkelte andre produkter blant annet babykjeks. Jeg tar turen til Kinsarvik frukt (helsekostbutikk i Bergen) for å kjøpe Hollegøt til lille Snuppelupp. Jeg kjøper Holle sin speltgrøt og et annet merke jeg ikke har hørt om før; Plum et engelsk merke. SPENT! Kommer lille Snuppelupp til å godta dette?


Plum er litt mer komplisert og må blandes med melk og vann, og jeg prøver med økologisk ekstra lettmelk fra Änglamark (Coop). Spenningen på kjøkkenet er til å ta og føle på. Snuppelupp spiser en skje - litt grimaser. Skje nr 2 - mer grimaser. Skje nr 3 - urk urk. Skje nr 4 - full stans! Neeeiiii - Snuppelupp BLÅNEKTER så mye som en halv skje til. Smådesperat går jeg lås på Holle sin grøt. Nå er Snuppelupp sulten og utålmodig og jeg rører grøten så pulveret flyr. FERDIG - og klar for ny dyst. Historien gjentar seg. Lille Snuppelupp BLÅNEKTER og spytter ut Hollegrøten. Jeg prøver å blande med frukt uten at det hjelper. Jeg prøvesmaker, og innser at lille Snuppelupp har rett - den smaker rett og slett papir/papp/ingenting. URK! Da er det ikke noe annet å gjøre enn å krype til korset og lage Hippgrøt i en fei til en svært svært svært sulten liten Snuppelupp. Jeg er misfornøyd.


Jeg sender en mail til Semper som har en babygrøt uten palmeolje som selges i Sverige. For oss som ikke bor ved svenskegrensen må jeg får tak i denne grøten på en annen måte. Jeg spør om hvor jeg kan få tak i den. Etter noen dager får jeg svar fra en produktsjef i Småfolk:

Hei og takk for din henvendelse 
Hvis du ønsker å kjøpe grøten kan denne kjøpes i Sverige og du kan også forsøke på følgende nettbutikk: www.butik-hemlangtan.se. Når det er sagt vil jeg gjerne benytte anledningen til å gi noen tilleggsopplysninger om palmeolje i barnegrøt. 


Småfolk har valgt å være åpne på at våre grøtprodukter inneholder palmeolje, noe som er angitt på produktene våre. Vi bruker en oljeblanding av palme-, raps og solsikkeolje for å få den beste fettsammensetningen som vi ønsker i våre grøter. Ved å blande sammen de forskjellige oljene får vi en sammensetning som gir barnet et godt tilskudd av det gode fettet. Palmeoljen har også betydning for grøtens smaks- og lagringsegenskaper. Småfolk følger nøye med på den vitenskapelige utviklingen innen området fett og ernæring for de minste. Mengden mettet fett er deklarert på pakningene, og grøtene inneholder kun 1,5 g - 1,8 g mettet fett pr porsjon, hvilket er veldig lite. Til informasjon inneholder ett glass med lettmelk (1,5 dl) 1,5 gram mettet fett. 


Småfolk samarbeider med WWF og oljeindustrien for å påvirke palmeoljeindustrien i positiv retning med tanke på miljøet og bærekraftighet. Vi vurderer imidlertid kontinuerlig hva slags ingredienser vi skal ha i våre produkter.Takk for at du kontaktet oss og har du flere spørsmål så ta kontakt per mail eller telefon. 
Vennlig hilsen
 Mette Bogen Produktsjef SEMPER/ SMÅFOLK Postboks 424 1327 Lysaker 
Ikke noe å bli optimistisk av det svaret i alle fall!!


Etter et kjapt søk på Google og litt lesing på diskusjonsforum ser jeg at dette er et standardsvar Småfolk sender ut til alle som ønsker svar på hvorfor det brukes palmeolje i babygrøten deres. Jeg må tydeligvis fortsette jakten, og kommer til å prøve å få kjøpt Sempergrøten på nettet - og krysser fingrene for at lille Snuppelupp kommer til å godta den.


Søket på Google gir meg også massevis av andre opplysinger på andre produkter med palemolje. Mer om det i morgen! :-)
PS - min kjære som sitter i sofaen og gomler Toblerone blir lettere oppgitt av kommentaren min "nyt den mens du kan, for nå får du ikke spise den mer!" 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...