mandag 14. november 2011

Raid på kjøkkenet

Typisk meg er å bestemme meg for noe, som nå; boikotte palmeolje, deretter fortelle om det til venner og familie og la det bli med det. Men det er jo ikke sånn verden blir et bedre sted...


Jeg har bestemt meg for å begynne på kjøkkenet - den minst vanskelige oppgaven. Ettersom mange produsenter ikke ønsker å vedkjenne seg at de bruker palmeolje i sine produkter, er jeg på jakt etter produkter med den misvisende fellesbetegnelsen "vegetabilsk fett" eller "vegetabilsk olje". Kjøkkenet vårt er et typisk norsk kjøkken og prouktene vi har her er produkter man vil finne hjemme hos de fleste.
HJELP! Skuffer og skap er full av regnskog og palmeolje!
Her er noen av produktene jeg finner på kjøkkenet mitt:


Produkter merket med vegetabisk fett eller vegetabilsk olje


Produkter uten vegetabilsk fett/olje eller merket med olivenolje. Ikke fullt like mange!


Heldigvis er det snart er det slutt på at produsenter kan kamuflere palmeolje som vegetabilsk olje eller vegetabilsk fett, les mer om dette HER. I tillegg jobber Regnskogfondet og Grønn Hvedag med å utforme en oversikt over produkter som ikke inneholder palmeolje. Dette gjelder foreløbig kun matvarer og ikke andre husholdningsartiker, kosmetikk, shampoo osv.
Jeg har funnet en liste over produkter uten palmeolje på nettet, men den er ikke norsk og inneholder mange produkter som ikke finnes her i Norge. Foreløbig bestemmer jeg meg for å unngå produkter med vegetabislk fett eller vegetabilsk olje på varedeklarajonen.


McDonalds (alt er fritert i palmeolje - tenk på hvor enorme mengder dette er!!), Nestlè, Vita Hjertego, Toro, Mills (Norges største importør av palmeolje), Kelloggs, Big one pizza, enkelte ferdigretter fra Fjordland og Bakers er bare noen av mange produkter og merker som bruker palmeolje. I tillegg bruker Nestlè, Småfolk og Hipp palmeolje i sine babygrøter.


Snart står badet for tur! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...