onsdag 21. desember 2011

Thainudler og juletrepynting

Denne uken ble jeg inspirert av min navnesøster til å lage denne retten. Jeg er veeeldig glad i asisatisk mat, og savner all den gode maten jeg spiste da jeg bodde i Sør-Øst Asia. Der spør de ikke om hvordan du har det, men om du har spist; en mett mage er tegn på velbehag! :-D


På mandag var vi i bursdagsbesøk og i går kom min mor med fersk torsk fisket på Osterøy (namnam!), så da ble det kjøttfri onsdag denne uken.


Jeg tilpasset oppskriften litt med tanke på at jeg har to skolegutter i hus, så jeg droppet å ha i chili. Selv er jeg kjempeglad i spicy mat, men du kan tilpasse oppskriften etter preferanser. 
Oppskriften er til 4 personer. Du trenger:



1 pakke nudler (jeg brukte risnudler)
1 brokkoli
1/2 løk
2 cm ingefærrot
4 fedd hvitløk
200 gram sukkererter
1 pakke tofu
3 ss tamarisaus
2 ss sitronsaft
Koksnøttolje
Koriander


Gjør sånn
1 Finhakk ingefærrot og hvitløk (og evt chili om du ønsker det), eller kjør det i miksmaster til en paste
2 Varm pasten i pannen sammen med ca 1 ss kokosnøttolje
3 Wok grønnsakene i ca 3-4 min
4 Tilbered nudlene (risnudlene bruker 3 min)
5 Ha tofu i pannen 
6 Hell nudlene i pannen og ha over tamarisaus og sitronsaft
7 Pynt gjerne med fersk koriander

Yumyum!






Nå vi også fått juletreet i hus! Det var stor stas for guttene å få være "juletrepyntesjefer", og de var veldig fornøyd med resultatet! :)


Skikkelig retro juletrepynt vi har fått av besteforeldrene til min kjære

Julekuler guttene laget i fjor. Tomme glasskuler og perler fra Panduro.


I morgen skal jeg laseroperere øynene mine :-S 
Grugleder meg!

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...