tirsdag 10. januar 2012

Giftig plast

Det har vært mye skriverier og medieoppkmerksomhet rundt Bisfenol A (BPA) og bruken av BPA i blant annet drikkeflasker for barn. Tåteflasker med BPA ble forbudt å selge i EU fra 1. juni 2011 fordi det er noe usikkert om BPA kan ha en negativ effekt på utviklingen av nervesystemet hos små barn. EU-kommisjonen vil at denne usikkerheten skal komme forbrukerne til gode. Mattilsynet har vedtatt det samme forbudet i Norge.


Bisfenol A (BPA) er klassifisert som skadelig for øynene, irriterende for luftveiene, allergifremkallende ved hudkontakt, og kan skade evnen til å få barn. Stoffet kan være hormonforstyrrende og er skadelig for livet i vann. Fremdeles er det BPA i skrukorkene på barnematen som selges i norske butikker. De store produsentene mener selvfølgelig at det er helt trygt å spise denne barnematen.


Men er all annen plast trygg? Å unngå plast totalt er vanskelig, men å redusere plastbruken er absolutt mulig. Se etter naturlige alternativer som tre, bambus, rustritt stål etc, og se etter produkter som ikke er innpakket i plast. 


Plastikk er delt inn i 7 kategorier:


1. PET/PETE: Polyethylene Terephthalate
(Matolje flasker, vannflasker)

Kan lekke ftlalater

2. HDPE: High-Density Polyethylene
(Shampoflasker, hudkremflasker/bokser, vitaminbokser, vaskemiddel flasker) 

Regnet som trygg, men ikke egnet for gjenbruk.

3. PVC: Polyvinyl Chloride
(Dusjforheng, byggematerialer, leker)

Kan lekke blant annet ftlalater. Kan også gi fra seg gifting gasser. 

4. LDPE: Low-Density Polyethylene
(Plastposer, cd-cover, oppbevaringsbokser for mat)

Regnet som trygg, men ikke spesielt miljøvennlig.

5. PP: Polypropylene
(Flaskekorker, yoghurtbokser, godteribokser) 

Regnet som trygg.

6. PS: Polystyrene
(Leker, "skum" containere til mat) 

Kan lekke kreftfremkallende og hormonforstyrrende stoffer

7. Other: Polycarbonates og andre
(Vannflasker, Tupperware)





Unngå plasttypene 3,6 og 7. Alle disse inneholder giftige kjemikalier. 


Plasttype 3 (PVC, Vinyl) er værstingen av plasttypene og blir brukt i stor grad i byggebransjen, er billig og erstatter naturlige materialer som tre og sement. Fra produksjon til det blir kastet er PVC en stor belastning for naturen. Under produksjonen slippes gifting gasser i luften og forurenser vann og jordsmonn. Når PVC blir kastet fortsetter det å legge giftige gasser. PVC inneholder klorid og ftlalater som kan forstyrre hormonbalansen, og som lekker fra for eksempel vinylgulv. Når PVC bli blir brent dannes de giftige gassene hydrogenklorid og dioksin.
Jeg fant en drikkeflaske merket med 3 på XXL. Den ble ikke med i handlekurven...




Plasttype 6 (PS) inneholde styren som er er et karsinogen som påvirker forplantningsevnen. Brukes hyppig i leker. Jeg fant mange plastbiler merket 6 da jeg hadde et raid på guttene sine rom. (De gikk selvsagt rett i bosset, eller rettere sagt, resirkuleringen.)


En helt vanlig lekebil fra gutterommet merket med plasttype 6


Plasttype 7 inneholder de som ikke passer inn under typene 1-6. Mange av disse kan være trygge, men plast som inneholder BPA er også listet under katerogi 7, så vær på vakt. Bruk aldri produkter merket med type 7 til barn, og ta aldri til varm drikke på flasker/kopper merket med 7.


Plast som lekker i drikkevannet vårt virker kanskje ikke så farlig ettersom vi ikke kan se en umiddelbar effekt. Vi blir ikke akutt syke, og derfor tror vi at det er trygt. Men - etter lang tids bruk og eksponering for disse stoffene vil mange fremmede og giftige stoffer hope seg opp i kroppen og gi negativ effekt på sikt.


Vårt overforbuk av plastikk er også svært skadelig for miljøet. Dette har jeg skrevet om HER. 





10 kommentarer:

  1. Verden er skummel, bra vi har miljøpoliti som deg. jeg skal bli mye mer bevisst. men merker at man må begynne i det små og være flink til å lese seg opp. Takk for kommentar om sy skrinet mitt :)

    SvarSlett
  2. Veldig interessant :) Mer takk :)

    SvarSlett
  3. Herre min hatt, tør snart ikke bruke noe...
    Hvordan ble verden slik?
    Penger er vel grunnen.... Dessverre!
    Mye vil ha mer..

    Stao pao, BS <3

    Klem

    SvarSlett
  4. Heidu, det er selvfølgelig bare hyggelig bat du liker til meg! Det er jo god reklame : D

    SvarSlett
  5. ...at du linker til meg skulle det være...

    SvarSlett
  6. Hei

    Kan jeg få lov til å poste dette innlegget som gjesteinnlegg på bloggen min? Du tar opp så mange viktige temaer =)

    SvarSlett
  7. Takk for nyttig info! Bra å bli obs på slike ting.

    SvarSlett
  8. Hei, jeg har nettopp kjøpt meg en kjempefin plastkopp som er beregnet på te-brygging (ala kaffekoppene til Bodum). Både kaffekoppen jeg har fra Bodum og denne nye tekoppen, som forøvrig er merket BPA-free, er merket med ett 7-tall i trekanten. Er det gitt at disse er farlige, når de er beregnet på varme drikker? Da er jeg nesten mer bekymret for min billige vannkoker som lukter kjemisk av plasten når vannet har kokt. Men på den finner jeg ingen merker..

    SvarSlett
    Svar
    1. 7-tallet kan innebefatte alle typer plast som ikke passetr inn i de 6 andre kategoriene. Når den er beregnet på varme drikker burde det jo i utgangspunktet være trygt, men det er jo vanskelig å stole på noen. Jeg ville sendt en mail til produsenter og spurt hvilken type plast de har benyttet seg av.
      På elektiske kjøkkenapparater står det skjelden merket hva disse er laget av dessverre, men om det lukter kjemisk av plasten er det i alle fall ikke et godt tegn. Best å styre unna plast som lukter! Da er man mer eller mindre garantert giftige kjemikalier.

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...