mandag 23. januar 2012

Kjøttfri mandag - Fluffy pannekaker med raw blåbærsyltetøy

Pannekaker kan vel knapt kalles middag, men guttene er så utrolig glad i pannekaker og i dag ble det en litt sunnere variant av denne klassikeren. Det er egg i oppskriften, så den er ikke vegansk. Raw blåbærsyltetøy laget jeg i går, så dette ble det selvsagte tilbehøret :)

Du trenger:
3 egg
3 ss palmesukker
6 dl mandelmelk eller annen melk
3 dl fullkorn mel
2 dl bokhvetemel
1 ts kardemomme
1 ts vanlijepulver
1/2 ts natron

Sånn gjør du:
1 Bland sammen egg og palmesukker
2 Tilsett melk
3 Ha i det tørre. Tilsett litt etter litt.

Røren skal være ganske tjukk. Stek på medium varme til pannekakene er gylne. Pannekakene hever under steking. Jeg fikk ca 12 pannekaker med denne oppskriften. De er ganske mektige, så jeg var faktisk stappmett etter en pannekake. Guttene mine elsket disse pannekakene, og hentet noen kamerater i gaten og vips - så var nesten alle borte! :-) 


Syltetøyet lager du sånn:
Du trenger 300 gram blåbær og ca 10-12 dadler. Tin blåbærene om de er frosne, og fjern steinene fra dadlene. Kjør sammen med en stavmikser, og tilsett så resten av blåbærene. Rør alt sammen. Namnam! Det ble himmelsk godt og dette syltetøyet var lille Snuppelupp sin favoritt :)


Raw blåbærsyltetøy - namnam! 

Kjempegodt med blåbærsyltetøy på!

7 kommentarer:

  1. Det beste blåbærsyltetøyet jeg har smakt! Yummy:)

    SvarSlett
  2. Pannekakene dine så veldig gode ut, samt at oppskriften var utrolig næringsrik :-) Alltid en slager pannekaker med blåbærsyltetøy :-)

    SvarSlett
  3. Dette s´herlig ut! jeg setter så pris på alle de bevisste innleggene dine, vit at jeg både blir mer bevisst selv og veldig inspirert til å bli bedre. knall med blogg som din :)

    SvarSlett
  4. Spennende med rå blåbærsyltetøy! Det må jeg prøve en dag.

    SvarSlett
  5. sv: anbefaler physalis ja! og iherb har jo den beste prisen;)
    Lette etter en god pannekake oppskrift her en dag, kanskje jeg skal prøve denne :D

    SvarSlett
  6. Ser deilig ut! Skal virkelig prøve å lage det blåbærsyltetøyet!:)

    SvarSlett
  7. Ja det må prøves! Det er supergodt og kjempelett å lage :D

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...