onsdag 4. januar 2012

Litt mindre plastikk

Plastmengden produsert mellom 2000-2010 overgår hele produksjonen i hele forrige århundre, og holder på å gjøre hav og sjø til plastikksupper. Hvis vi fortsetter å bruker samme mengden plastikk de neste årene, kommer produksjonen av plastikk til å øke med ytterligere 200 prosent.


Bloggeren Ege Denne forteller om sine utfordringer ved å unngå bruk av plastikk på en helt vanlig handletur i butikken. ALT er pakket i plast; paprika, agurk, melk med skrukork, frukt legges i plastposer, sjokolade er pakket i plast, kjøtt og pålegg er vakuumpakket i plast... 


Å unngå plast totalt er veldig vanskelig, men å redusere plastbruken er aboslutt mulig og her er noen gode tips som er kjempeenkle å gjennomføre :)


Handlenett er fett! Pose? Nei takk! Det kan være en fordel å ha flere nett, så slipper du å oppdage at alt ikke får plass i nettet og så ender du opp med en pose likevel... Jeg synes også det er moro om nettet er fint  også (det er lov å være både rosa og grønn!), det gjør det litt gøyere å være grønn. Kan kjøpes hos for eksempel Hippo eller Handlenett. Bloggeren God som grønn syr også kjempefine handlenett.


Kjip handlepose i plast? Nei takk! Ikke når jeg kan ha dette nydelige nettet med sommerfugler! :)

Nett er fett

Jeg bruker biobags til brød og grønnsaker. Biobagene "puster" uten å lekke farlige kjemikalier og frukt og grønt holder seg lengre i disse posene. De kan også komposteres, for de som har kompostbinge. Jeg bruker også disse til bossposer. De fåes på de fleste dagligvarebutikker, men finnes også på iHerb for ca halve prisen.



En liten bønn til dere med hund: Ikke mumifiser hundebæsjen til evig tid i en vanlig plastpose! Bruk heller en hundebæsjbiobag (ja det finnes det også!). Kjøpes på dyrebutikker eller iHerb.






Ikke kjøp vann på plastflaske eller vanlig treningsflaske i plast. Jeg kikket tilfeldig på en treningsflaske på XXL her om dagen, og oppdaget til min gru at den inneholdt PVC.  Invester heller i en skikkelig drikkeflaske i rustfritt stål fra for eksempel Sigg, eller Kleen Kanteen som jeg har lagt min elsk på. Mange drikkeflasker i aluminium blir behandlet med Bisfenol A (BPA) på innsiden, og du får derfor i deg flere giftige stoffer blant annet ftlalater (DEHP). Ftlalter er et giftig stoff som brukes til å mykgjøre plastikk. Ftlalter skader reproduksjonsevnen og gi fosterskader.

Ftalater i myk PVC og andre plastprodukter er ikke kjemisk bundet. Dette fører til at stoffene kan lekke ut til omgivelsene fra produkter mens de er i bruk, eller etter at de er kastet. Små mengder ftalater kan også finnes i inneluft og husstøv. Dette skyldes slitasje og avdamping fra ftalatholdige produkter, for eksempel gulvbelegg (kilde: Miljostatus.no). 

Klean Kanteen er uten BPA og andre giftige stoffer. De kan også brukes med Avent sugetopp, slik at de minste også kan bruke flaskene. 



Klean Kanteen flaskene. Så fine! :)


Matbokser inneholder også ofte DEHP og BPA. Her har vi byttet til matbokser i rustfritt stål fra Lunchbots. Ween Green har også fine matbokser uten giftige stoffer. 


Lunch Bots i rustfritt stål


Andre lure tips er å handle på Bondens marked, kjøp brus på glassflasker (de smaker bedre også!), prøv i større grad å finne produkter som har emballasje i nedbrytbart materiale og ikke tygg tyggis. Overkommelig, ja så absolutt! :) 


Weleda sine produkter kommer i stor grad i aluminium eller glass og Aubrey Organics produkter kommer i resirkulerbare flasker. 


Uten palmeolje og så blir håret så fint!


For mange andre gode tips, besøk My Plastic Free Life.

8 kommentarer:

  1. Veldig flott med slike tips :)Takk, her fant jeg mye nytt :)

    SvarSlett
  2. Gode tips. Alltid noe å lære =)

    SvarSlett
  3. Bra innlegg! :) Jeg bruker disse bioposene selv. Kjøper de på OBS. Og så har jeg "den sunne drikkeflasken" fra Freewater: les her: http://littlettere.blogspot.com/2011/10/na-har-jeg-endelig-funnet-og-kjpt-den.html

    SvarSlett
  4. Takk for tips, skjekke ut den flasken!

    SvarSlett
  5. Så bra blogg du har! Blir inspirert til å leve et grønnere liv. :) Jeg håper det er ok at jeg la deg til i min bloggroll? -Vibeke

    SvarSlett
  6. Hei Vibeke! Takk for det! :) Blir veldig glad om jeg klarer å inspirere andre! :D

    SvarSlett
  7. Hei! Ser det er en stund siden du skrev dette innlegget, men lurer på hvor du fikk kjøpt "lunch bots" boksene? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Boksene kan du kjøpe her: http://www.gooseberry.no/no/nistebokser/ :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...