onsdag 27. juni 2012

Raw food detox dag 6 og 7

Dag 6. Dagen startet med 1 liter vann etterfulgt av denne supergode juicen - Liquid Salad
Ca 1/3 av et isbergsalathode
4 seleristilker
3 gulerøtter
2 reddiker med stilk
3 vårløk
1 agurk
3 dl tomater (ca 4 tomater)
2 fedd hvitløk
1 sitron
1/2 ts himalaysalt


Til lunsj laget jeg Fiesta Salad med koriander og lime dressing her kan du velge selv hvor mye du vil bruke av de forskjellige ingrediensene.
Til salaten trenger du:
Forskjellig grønn salat (jeg brukte spinat og ruccola)
Tomater
Rødløk
Oransje paprika
Avocado
Spirer
Til koriander og lime dressingen trenger du:
2,5 dl koriander
1 dl olivenolje
4 ss ferskpresset limejuice
4 ss ferskpresset appelsinjuice
1 ts raspet lime skall
1/2 ts himalayasalt
1/2 ts pepper
1 fedd hvitløk
Kjør alle ingrediensen sammen i food prosessor eller blender. Kjempefrisk og godt! :D



Jeg er kjempeglad i fylt sopp så valget på middag var enkelt. Jeg laget disse kjempegode fylte soppene, og til og med min noe skeptiske bedre halvdel synes at disse var veldig gode! :)
Du trenger:
1 dl pinjekjerner
3 fedd hvitløk
1 dl koriander
1 dl basilikum
1 ss fersk sitronjuice
1 ss tamari
2,5 dl opphakkede tomater
 Ca 9-10 portobello sopp, fjern stilk.

Ha alle ingrediensen bortsett fra sopp og tomat i en food prosessor. Ha så i tomatene og kjør på pulse.
Fyllet skal være mer som en pesto og ikke som en purè. Ha fyllet i soppene.

Jeg marinerte soppene også fordi jeg synes det er best, men dette er valgfritt. Soppene må da marinderes før du har i fyllet. Marinade for soppene lager du sånn:
2 dl olivenolje
2 dl tamarisaus
2 ss sitronjuice
Dash himalaysalt
Bland soppene godt i marianden og la dem hvile i ca 15 min.

Soppene kan spises som de er eller varm dem i dehydrator på 46 grader i 2 timer. Masse hvitløk, så pass på at du ikke skal på date før du spiser disse. Men namnam så godt! :)




Jeg er også forresten kjempefornøyd med de fine "nye" Figgjo fatene mine jeg fant på Fretex til en billig penge! :D

Dag 7. Siste innspurt! En veldig travel morgen førte til at det ble litt smoothie hjemme og resten on the go.
Rasberry Love
1 pose frosne bringebær
2 modne pærer
2 håndfull med spinat
5 dl kaldt vann
For at kroppen lettere skal ta opp jernet i spinatet kan du også slenge oppi 1 ts maca pulver.


Lunsj og middag ble rester fra i går, fiesta salat og fylte sopp. Gode ting kan ikke gjentas for ofte! :)

Og siden jeg hadde vært så flink feiret jeg med en selvkomponert smoothie til kvelds. Denne var ikke en del av kuren, men jeg synes jeg fortjente den! Jeg er veldig glad i kokosvann, men det er ikke barna mine, så derfor lurte jeg det opp i en smoothie. Kokosvann er naturens egen isotoniske drikke er er perfekt som restitusjonsdrikke etter trening. Kokosvann er den god kilde til B- og C-vitaminer, i tillegg til kalsium, jern, mangan, magnesium og sink. Så ut med YT, Gatorade og andre restitusjonsdrikker fulle av sukker, e-stoffer og annet grums. Jeg kjøper mitt kokosvann på iHerb, og slenger alltid oppi en boks eller to om jeg har litt vekt og noen dollar å gå på.
Super restitusjonssmoothie
2 bananer
1 pakke med økologiske bær (jeg bruker 1 <3 Eco fra Ica)
1 boks med kokosvann (3 dl)
Ha i ekstra vann for å få ønsket konsistens, ca 1-2 dl.
Kjempegod, sunn og en stor hit blant store og små! :)





7 dager med detox har gått overraskende fort. Det har krevd en del planlegging, men samtidig har porsjonene vært så store at jeg har hatt mat for to dager når jeg først har laget. I tillegg har jeg spist og drukket masse kjempegodt, så hele uken har vært en veldig god opplevelse. Jeg har ikke merket de helt store detox symptomene, men jeg føler meg mer opplagt og "lett". Jeg kommer til å fortsette å spise mye raw food, og med hånden på hjertet kan jeg si at det eneste jeg har savnet disse syv dagene er rå sjokolade! :) 

13 kommentarer:

  1. Den fylte soppen så fantastisk ut! Det skal jeg prøve en gang i løpet av sommeren :D

    SvarSlett
  2. Yummy!, alt ser knallgodt ut! MÅ skaffe meg dehydrater snart altså!!!

    SvarSlett
  3. Oj, var det mye fristende. Fulgte hele familien raw-food middagene(og andre måltider)?
    Har veldig lyst til å sette igang med dette selv, men har ganske kresne barn (og mann) :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også kresne barn, så det var nok bare meg som flukgte raw food regimet. Kidsa spiser mye raw food, men til middag blir raw food kun tilbehøret for dem! :) Men juice og smoothie, rå sjokolade og rå godis går rett ned! :D

      Slett
  4. Utrolig bra gjennomført! Du har jo spist så mye deilig!! Men forstår godt at du har savnet rå sjokolade :) Tror faktisk jeg ikke hadde klart 7 dager uten. Det går jo nesten ikke med en dag for meg en gang :S
    Synes den salaten så utrolig god ut! Tror jeg skal lage den, og putte litt mangobiter oppi også! Det er så godt sammen med koriander!
    Rå fylt sopp har jeg ikke smakt før, men elsker virkelig de stekte! Bruker veldig likt fyll som deg med masse hvitløk, urter og pinjekjerne/nøtter.
    Det har vært så gøy å følge med på denne uken! nå håper jeg du koser deg med noen store biter rå sjokolade- det er iallefall velfortjent :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gikk veldig fint over all forventning! Men det var godt med noen biter rå sjokolade etterpå! Synes jeg fortjente det siden jeg hadde vært så flink! :)

      Slett
  5. mmmmmmmmmmm så MYE godt!!:) Du får det til å friste med detox!:D

    SvarSlett
  6. Gratulerer med vel overstått! Ser imidlertid ikke ut som om du har lidd den store nøden, masse god mat du har laget. Og soppene så kjempegode ut. Men er ikke litt av poenget borte om de blir varmet opp til over 40 grader? Eller rekker ikke soppene å få så høy temperatur? Det kokosvannet har jeg helt glemt å bestille meg. Må inn å fikse det med en gang :P

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt treg her, får skylde på ferien! Soppene rekker å få så høy temperatur når de står i dehydratoren så kort tid! Kokosvannet er kjempegodt, både å drikke det "bart" og i smoothie! :)

      Slett
  7. Det er jo mykje her som ser veldig fristande ut. Fortsatt fin sommar! Her er vi i ferie modus.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...