mandag 5. november 2012

Saftig kokos-bananbrød

Plutselig hadde jeg tatt en måneds bloggpause! Oktober var en travel måned, og har innehold blant annet feiring av lillemor sin 2-årsdag og kanskje litt for store mengder jobb...! Vannkefirkornene mine har reist land og strand den siste måneden også, og det er veldig moro å få tilstandsrapport fra mottakerene! :) Jeg har dessuten fylt kjøleskap og fryser med ost og smør fra Tidsporten, og gleder meg til neste omgang med smør og ost. De siste måeneden har jeg gått med Nourishing Traditions, GAPS og raw food bøker under armene, og det har ført til store og små, velykkede og ikke fullt så vellykkede eksperimenter på kjøkkenet. Jeg har kokt kraft (eller heksegryte som min mor så treffende kaller det) til den store gullmedaljen, bakt surdeigsbrød og laget raw snacks. Jeg anbefaler alle å lese bøkene nevnt over. Jeg tror det er to av de få kokebøkene (de er så mye mer enn bare det) jeg har lest fra perm til perm.




Denne oppskriften på kokosmel-banan brød er helt fantastisk, glutenfri, fri for mel og sukker. Og en stor hit blant familiens minste! I tillegg passer det for dem som følger GAPS dietten eller har problemer med candida. Oppskiften har jeg hentet herfra. Kokosmel er rikt på fiber, proteiner og mineraler og har lite karbohydrater. 

Du trenger:
2,5 dl kokosmel (helst rå)
2 modne bananer
4 økologiske egg
6 ss kokosolje
5 ss honning
2 pipetter med stevia (kan sløyfes)
1/4 ts himalayasalt
1 toppet ts kanel
1/2 ts glutenfri bakepulver 
1 ss rå vanilje





Mos bananene og har så i honning, kokosolje, vanilje, egg og stevia. I en annen bolle, ha i kokosmel, salt, bakepulver og kanel. Bland det tørre sammen med det våte. Deigen/røren skal være ganske klissete. Ha røren i en brødform og bak i ovnen på 150 grader i 1 time og 15 minutter.

NYT! Jeg nyter mine med upasteurisert smør fra Tidsporten! :)





13 kommentarer:

  1. HUrra for at du er tilbake Benedikte :) Jeg har tittet innom ofte, men regnet med det har vært en travel periode for deg! Håper vi ser mer av deg fremover.
    Jeg har ikke lest noen av de bøkene du nevner, men de høres spennende uit! Jeg elsker å lese alt om kosthold og helse som jeg kommer over.
    Nyyydelig bananbrød- og sikkert helt fantastisk godt med ekte smør på. Får vann i munn av disse bildene jeg (på tide med frokost!!).
    Ha en god dag! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal prøve å være litt flinkere å oppdatere! Fine bøker er det, men nok ikke helt i gaten til en veganer som deg. Begge inneholder mye tradisjonskost og er opptatt av ren og økologisk mat.
      Brødet er kjempegodt ja! :D

      Slett
  2. Nourishing traditions fra perm til perm???!???!??? Jeg bøyer meg i støvet! Og har lyst til å gjøre det samme. Foreløpig har det blitt litt her og litt der. Interessant bok hvertfall!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ble helt BESATT jeg da jeg først begynte å lese!!! :) Klarte ikke å legge den fra meg!

      Slett
  3. Så herlig det så ut! MÅ prøves til helgen!:)

    SvarSlett
  4. Hurra for lillemor! Dette må jeg teste ut, ser jammen ut til at til og med jeg kan spise det (om jeg bytter ut honningen), og det er ikke verst! ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Du kan jo bytte ut honning med lønnesirup for eksempel.

      Slett
  5. Ser kjempegodt ut! Holder det seg saftig lenge?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det holder seg saftig i flere dager. Men det burde ikke være noe problem ettersom det er så godt at det forsvinner fort! ;)

      Slett
  6. Har lenge tenkt på om jeg skulle anskaffe meg Nourishing Traditions, og tror jeg skal få ut fingeren til å gjøre det nå :) Dette brødet både så og hørtes fantastisk ut, det skal jeg prøve meg på.

    Forresten, tusen takk for vannkefirkornene. De lever og bobler som bare det her på kjøkkenbenken. Denne gangen ser det ut til at jeg har fått litt mer dreisen på det, ungene syntes i hvertfall at det smakte godt denne gangen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en fantastisk inspirerende bok jeg har mye glede av! :) Anbefales på det sterkeste!
      Så bra at vannkefirkornene trives! Og ikke minst at ungene liker det også! :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...