søndag 22. april 2012

Cha-cha-cha-chia pudding og ananas-rødbete juice

Jeg har fått en ny dille! Chia pudding! :) Puddingen har ikke akkurat utseende på sine side, men det tar den igjen på smaken. Og for meg som har en aldri så liten sweet tooth passer denne utmerket. Puddingen er søt og mettende og ikke minst supersunn! 


Chia er et lite frø fra Mexico, proppfull av essensielle aminosyrer, omega 3, kalsium, jern, antioksidanter proteiner og sunne kostfiber. I tillegg stabiliserer det blodsukkeret, og sies og ha en gunsig effekt på hjertet, stryke fordøyelsen, virke forebgyggende på kreft og motvirke infeksjoner. Chiafrø absorberer mye veske, og absorberer 9-12 ganger sin egen vekt. Så tenk på det før du spise frøene tørre - de utvider seg i magen, så ikke spis mye!

Puddingen er kjempeenkel å lage. Det beste er om du lager den kvelden i forveien så er den fiks ferdig om morgenen. Frøene vil da ha absorbert vesken og fått en puddinglignende konsistens.

Puddingen lager du sånn:
4,5 dl nøttemelk
2 ss agave
En liten dash med kanel (kan sløyfes)
Du kan bruke stevia istedet for agave.

Bland først godt sammen agave og chiafrøene og la det stå i 5-10 minutter. Bland så inn nøttemelken og la det stå i minst 4-6 timer. Jeg pleier å lage puddingen om kvelden, så er frokosten klar til neste dag.

Du kan også benytte anledningen til å ta i en av disse for ekstra superkrefter: 

Du kan også ta i for eksempel spirulina, hvetegress eller gojibær. 

Oppskriften gir 2-3 porsjoner, men den holder seg fint i kjøleskapet i opptil 3 dager. Yummie Yummie!


Lille Snuppelupp på 1 1/2 år elsker også chia pudding

Min dille nummer to er ananas-rødbete juice :) Jeg som ikke en gang liker rødbeter noe særlig elsker denne juicen, og har laget den hver dag den siste tiden og enda er jeg ikke lei! Denne er også Snuppelupp-approved :)

For å lage denne trenger du:
1 ananas
1/2 rødbete
Del opp ananas og rødbetene i passene biter og kjør gjennom juiceren.
Oppskriften gir ca 5-6 dl



19 kommentarer:

  1. Ååå, så nydelig juicen din så ut :) Hvordan har du fått til det? Skal selv prøve chia pudding selv en gang i fremtiden!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant den så god ut! :) Det er bare rødbetejuicen som har rent ned akkurat der og før jeg blandet det sammen :)

      Slett
  2. Jeg skulle ønske supermat var stort da jeg var liten :P Chiapudding er kjempegodt! Jeg lagde det for første gang forrige uke, og ble helt overveldet over hvor godt det var. Lurt å la den stå over natten. Tror jeg skal ordne meg en liten posjon til i morgen ;) Veldig godt med oppskåren frukt i.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig med deg, skulle også ønske jeg ble foret med supermat da jeg var liten :) Har nettopp hatt meg en porsjon til jeg!

      Slett
  3. Chiapudding er faktisk kjempegodt!! Synes det er så godt med bær eller mango i jeg! Hihi, men enig i det med useende :P
    Juice<3 Jeg får ikke nok! høres såå godt ut med rødbete+ananas- det skal prøves!! Min favoritt for tiden er rødbete+gulrot+mango+appelsin. Naaam!
    Ha en fin søndagskveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hadde mange i den i går kveld, namnam! :) Rødbete+gulrot+mango+appelsin hørtes kjempegodt ut! det må jeg prøve senere i dag! :)

      Slett
  4. Å så gøy! Denne chiapuddingen har jeg aldri hørt om. Me gustas!

    SvarSlett
  5. Har dilla på chiapudding selv. er så godt!:D Men jeg pleier bare la den stå å svelle i 5 min. da har jeg naturligvis litt mindre veske relativt til frø enn det du har. Skal prøve din versjon, da får jo frøene svellet seg skikkelig! yumyummmmmmm :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den blir kjempegod når den står over natten! :) Yumyum!

      Slett
  6. Skal absolutt prøve dette ja, spennende:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det må du! Lillemoren din kommer sikkert til å like den også :)

      Slett
  7. Snuppelupp approved OG kult navn?! Kan ikke slå feil! :D

    SvarSlett
  8. Chiapudding er kjempegodt ja :-)
    Og supersunt!!

    Tove
    http://sjelemat.blogspot.com/

    SvarSlett
  9. Jeg sleit litt med å drikke juice med rødbete i starten, men med ananas går det supert ja! :) Herlig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker egentlig ikke rødbeter noe særlig heller, men i denne juicen blir det supergodt! :D

      Slett
  10. Veldig spennende blogg du har. Har du prøvd å lage chiapuddingen på ferskmelk (altså vanlig melk rett fra bonden)? Fikk nemlig 6 liter i huset i går så skal forsøke litt forskjellig.

    SvarSlett
  11. Hei Nina! Takk skal du ha :) har ikke forsøkt med ferskmelk, men kan ikke forstå at det kan bli annet enn stor suksess! Jeg er også blitt veldig interessert i tradisjonsmat, men jeg pleier å styrne melken med kefirkorn. Prøv chiapudding med ferskmelk da, og fortell gjerne hvordan resultatet ble! :) jeg har forresten også byttet ut agaven med stevia eller lønnesirup.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...