torsdag 31. mai 2012

Raw bounty

Etter at du har smakt disse bountyene kommer du aldri til å ha lyst på de kjipe butikkgreiene igjen. Vanlig bounty inneholder palmeolje, store mengder med raffinert sukker og andre saker kroppen din ikke har lyst på. Disse derimot er rå, sukkerfri, fulle av antioksidander og mineraler. Jeg har laget dem med paranøtter som er fulle av antioksidanter, selen og mineraler. Kokos stryker immunforsvaret, er bra for sjoldbrukskjertelen (som styrer kroppens stoffskifte og cellene), gir varig energi og stimulerer fettforbrenningen. Rå sjokolade er full av antikosidanter, vitaminer og mineraler. Så spis så mange rå bounty du bare orker! ;)



Rå bounty lager du sånn:

Kokosfyll:
7 dl kokos
2,5 dl rå paranøtter (du kan også bruke rå cashew nøtter)
1 ts rå vanilje
5 ss agave
1 ts himlaya salt

Jeg var ekstra ivrig og laget kokos selv av brun kokosnøtt, men du kan gjøre det lettere for seg selv ved å kjøpe ferdig kokos. Lager du den selv trenger du ca 1 1/2 kokosnøtt. Fersk kokos er mer saftig en butikkokos og ikke så mye arbeid å lage. Du åpner nøtten ved å lage hull i den ene enden med en skrutrekke eller vinopptrekker. Hell ut kokosjuicen gjennom dette hullet. Juicen kan du drikke. Nøtten åpnes ved å hakke den på tvert med en skarp kniv. Skrap ut kokoskjøttet og skjær vekk det tynne brune laget ytterst. Ha deretter kokoskjøttet i en food prosessor for å lage kokos. Voila! 



Sjokolade oppskriften finner du her. Du kan også bruke 90 gram kakaosmør og 10 gram kokosolje i stedet for 100 gram kakaosmør.

Først lager du kokosfyllet. Ha kokos og nøtter i en foodprosessor og kjør til det er en fin masse. Ha så i resten av ingredense og bland godt sammen. Form massen enten med hendene til passende former eller ha den i fleksible former. Sett i fryseren i ca 30 minutter. Mens du venter på at kokosfyllet skal bli ferdig lager du sjokoladen. Jeg laget doblet oppskriften for å får nok til alle bountyene.

Når kokosfyllet er ferdig fryst og sjokalden er laget dypper du fyllet i sjokoladen. Ettersom kokosfyller er fryst vil sjokoladen stivne umiddelbart. Dypp alle sammen en gang, så en gang til. Sett deretter bountyene i fryseren i minst 30 minutter. La bountyene tine i romtemperatur i 5-10 minutter før servering. Yummie yummie! :)

1...

2....

SPIS! :)

Namnam! Lille Snuppelupp kunne ikke få nok av disse godisene :)

13 kommentarer:

  1. Nam! De ser lekre og saftige ut :-) Flinke du. Jeg digger raw bounty.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var de! Neste gang skal jeg prøve dine! :)

      Slett
  2. Så nyyyydelig ut!!

    SvarSlett
  3. naminam!Så utrolig godt ut :)

    SvarSlett
  4. nam nam!! nå må jeg prøve og lage!! her dufter suppe fra naturen :D
    Fin fin siste maikveld ønskes deg! :)))

    SvarSlett
  5. Åh<3 Godt!!!
    "Så spis så mange rå bounty du bare orker!" den setningen liker jeg, og lever etter når det kommer til raw sjokolade! Finnes jo ikke noe bedre! Denne oppskriften skal lages- høres veldig godt ut med paranøtter oppi også!
    Goood kveld til deg :)

    SvarSlett
  6. Nammmmm.... Raw sjokolade er sååå godt!! :D

    SvarSlett
  7. Prøvde å lage raw bounty for en stund siden, men ble liksom ikke helt overbevist... Får kanskje prøve denne oppskriften istedet:)

    SvarSlett
  8. Wow, smart å lage de med nøtter! Det har jeg ikke prøvd før! Må lages!
    God helg!

    SvarSlett
  9. ... forresten, kan jeg legge deg til bloggrollen min? Vet ikke om jeg har spurt om det før?
    www.melissaspania.no

    SvarSlett
  10. Sååå gode de så ut - tror jeg må prøve meg på slike :)

    SvarSlett
  11. Bounty <3 Jeg lagde meg faktisk en ladning selv igår :) .. litt annen oppskrift, men nam så gode dine så ut!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...