tirsdag 26. juni 2012

Raw food detox dag 4 og 5

Dag 4. Dagen startet med denne supergode shaken. Jeg har laget den noen ganger før, og den er virkelig fantastisk. Blåbær er full av antioksidanter mens hempfrø er full av protein og essensielle fettsyrer. I tillegg til å være supersunn er denne shaken også supergod!

Blåbær-hampfrø shake
0,5 dl vann
1 dl hamp frø
3 ss agave nektar
1 ts rå vanilje
1 liten pose med frosne blåbær
1 frossen banan
Liten dash med himalayasalt

Begynn med å kjøre vann og hampfrø i en blender. Når det er godt sammenblandet, ta i resten av ingrediensene og kjør til det er en jevn shake.





Til lunsj ble det rester fra gårsdagens tomatsuppe. Synes det var så kjempegod at jeg har hatt den fire dager på rad! :)

Til middag laget jeg en nydelig "pasta"rett. Jeg har laget raw marianasaus mange ganger før, men aldri med dadler. Dadlene gjorde at sausen fikk en kjempegod litt søtlig smak. Igjen var porsjonene så store at det var plenty med rester til middag til dag 5. Tips: Lag sausen, men skrell kun den ene squashen. Da kan du sette rester av sausen i kjøleskapet og først skrelle squashen når du skal bruke resten av sausen og dermed unngår at squashen blir soggy.

Middag - Squash pasta med marianarasaus.
5 dl opphakkede tomater
1 løk
2,5 dl soltørkede tomater, bløtlagt, ta vare på bløtleggingsvann
1 1/2 ss olivenolje
1 fedd hvitløk (eller flere flere om du vil, jeg brukte 2)
3 dadler, bløtlagt og steiner fjernet
1 plante basilikum
1 ts himalayasalt
2 squash
Oliven (må være økologiske)

Ha ingrediensene utenom squas og oliven i en food prosessor og kjør til det blir en fin saus. Ha i litt av bløtleggingsvannet for å få en passende konsistens. Lag pasta av squash med en spiralizer eller potetskreller. Pynt med oliven.


Dag 5. Porsjonene var veldig store så dag 5 ble egentlig ganske så lik dag 4. En travel dag førte til at jeg ikke fikk tid til å stå på kjøkkenet, og da var det i grunnen fint at porsjonene til Penni er så store og at jeg hadde plenty med rester fra dagen før. :) Til både lunsj og middag ble det derfor squashgetti i marianara saus. Men til frokost laget jeg nok en grønn juice - My Daily Green.
5 dl fersk spinat
6 seleristilker
1 agurk
En håndfull persille

Spinat er proppet med jern og coenzyme Q10. Agurk er bra for huden og persille renser tarmene. Med andre ord en god start på dagen!




4 kommentarer:

  1. Så flink du er! Jeg er mektig imponert, og gleder meg til neste gang du kan kokkelere for meg;)
    Klem

    SvarSlett
  2. Så flink du er :) Kjempe bra :)

    SvarSlett
  3. Så spennende med detox! Dessverre er hverdagene for hektiske til at jeg klarer å overleve med detoxmat, men jeg drømmer om å reise bort en uke for å detoxe i fred og ro :-)

    SvarSlett
  4. Flink du er!! Og så mye god mat! Jeg fikk skikkelig lyst på den smoothien og pastaretten! Og oliven! Har hatt så oliven-cravings i det siste, så på et par dager har jeg spist men enn et hele glass økolgiske oliven :O De er så gode!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...