mandag 11. juni 2012

Karamelliserte pekan og paranøtter

Disse fantastiske nøttene var stor suksess på guttene mine sin bursdag, og er super som lørdagsgodt! Pekannøtter er rike på enumettet fett, kostfiber, B-vitaminet tiamin, magnesium, jern og sink. Enumettet fett er godt for hjertet og kolesterolet, kostfiber er bra for fordøyelsen og immunforsvaret og tiamin er viktig for nerver og muskler. Paranøtter er fulle av mineraler og en god kilde til energi. Med andre ord, dette er snop både du og kroppen blir glad av! :)



For å lage disse karmelliserte paranøttene trenger du:
300 gram pekannøtter og paranøtter, bløtlagte og deretter tørket i dehydrator. Jeg hadde omtrent halvparten av hver nøttesort.
12 ss palmesukker
4 ss lønnesirup
3/4 ts himalayasalt
1/4 ts cayennepepper
1/4 ts svart pepper

Bland sammen palmesukker, lønnsirup, himalayasalt, cayennepepper og svart pepper. For mildere smak kan du droppe cayennepepper og svart pepper. Pass på at du blander det godt sammen. Ha så i nøttene og pass på at alle nøttene er dekket. Ha nøttene på et dehydratorbrett og tørk på 43 grader i 2-3 timer. Det skal kunne gå å bruke ovenen på 50 grader med en sleiv i døråpningen, men jeg ikke prøvd dette selv. 

Utfordringen er å ikke spise opp alle sammen før de er ferdige! ;) 

9 kommentarer:

  1. Yum, disse høres så utrolig gode ut!! Kan se for meg at blandingen palmesukker+lønnesirup+cayenne er helt nydelig!! Jeg har ikke dehydrator, men slike har jeg lyst til å prøve å lage i ovnen!
    Ha en goood ny uke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja prøv og fortell hvordan det gikk! :)

      Slett
  2. Disse såg gode ute. Enda meir som kjem på lista over ting som må prøves.

    Kom foresten på ei bok som eg brukar ein del.
    Hannahs hage, økologisk kjøkkenhage for store og små av Ellen - Beate Wollen,
    ei praktisk og oversiktelig bok om dyrking av grønnsaker.

    SvarSlett
  3. Tusen takk for boktips! Skal sjekke den ut! :)

    SvarSlett
  4. Hei igjen.
    Vet du hva
    Jeg tror faktisk du har vunnet en premie:
    http://strikkespinn.wordpress.com/2012/05/18/gratulerer/
    Ha en fortsatt fin dag:-)

    SvarSlett
  5. Laget noe lignende for noen år siden. Farlig godt :) Gøy at du deler oppskrift :D

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...