søndag 3. juni 2012

Prosjekt kjøkkenhage

Ingenting kan vel være bedre enn å rusle rundt i sin egen hage og høste inn selvproduserte økologiske grønnsaker! Jeg har blitt en urban farmer for første gang! :) De som forstår seg på dyrking, sier jeg er litt sent ute med såingen, men jeg håper at vi kan klare å høste noe av det vi har sådd. Det er mye å tenke på når man skal anlegge kjøkkenhage, men en læringsprosess blir det unasett. Drømmen min er å bygge ut kjøkkenhagen på nedsiden av huset hvor vi har et større uopparbeidet område. Og selv om noen kanskje synes jeg er litt skrullete som prøver å så i hagen, har jeg mye mer lyst på en nyttehage enn en prydhage! I første omgang har vi spadd opp ca 1 x 6 meter av hagen bak huset og fjernet busker og ugress. Jeg fylte på med 150 liter økologisk plantejord. I hagen vår har vi sådd blant annet gulrøtter, reddiker, agurk, ruccola, squash og jordbær. Kidsa synes det var kjempespennende og hjalp til med såingen. Det er kjempelærerikt for barn å se hvor maten kommer fra, og at det ikke bare er noe vi kjøper på butikken! I tillegg håper jeg at de kan bli mer villige til å smake på grønnsaker de har dyrket selv. Guttene er veldig stolte av grønnsakshagen og inviterer alle nabobarna til å komme å se. :D Jeg håper vi kan nyte godt av naturen selv om vi bor i byen. Det blir kjempespennende å se hvilke resultater vi får! :)



Noen av frøene

Den ene busken ble fjernet før jeg klarte å ta bilde. Litt av en jobb å fjerne røttene!

Ferdig å fjerne busker, røtter og ugress og fylt på med ekstra jord.








12 kommentarer:

  1. Åh så spennende!! Jeg har allerede bestemt meg for at når jeg blir stor skal jeg så mine egne grønnsaker o.l ;) Gleder meg kjempe masse til å styre med slikt! Lykke til med prosjektet :)

    SvarSlett
  2. så herlig! har alltid drømt om å ha egen kjøkkenhage, var alltid kjempestas å besøke tante eller besteforeldre som har det.

    SvarSlett
  3. Dette liker jeg! Har lyst på å gjøre dette selv en gang i fremtiden. Blir spennde å høre oppdateringer fra deg. Go urban farmers:D

    SvarSlett
  4. Det ser kjempefint ut :) Lykke til med avlingene, håper det blir bra!

    SvarSlett
  5. Så KULT!!! Jeg elsker kjøkkenhager! Pappa er gartner, så vi har alltid hatt hage med masse digg- mais og grønnkål er mine favoritter.
    GLED deg!! :D

    SvarSlett
  6. Åå så utrolig gøy! Gleder emg til jeg kan gjøre det sammen en dag.

    SvarSlett
  7. WHOHOO!! :D Jeg har min egen lille "hage" på verandaen nå! Det spirer i grønnkål, spinat, salat, ruccola og reddiker! Så utrolig morsomt!

    SvarSlett
  8. Så spennande! Det veks litt her òg, men no drøymer eg om drivhus. Det er rett og slett for kaldt her.
    Bountysjokoladen under ser god ut, det må prøvast ut snart.

    SvarSlett
  9. Så spennende!! Veldig gøy med egen grønnsakshage. Ønsker meg drivhus slik at vi kan dyrke grønnsaker som trenger litt mer varme.
    Klem

    SvarSlett
  10. Å lage sin egen mat er luxus!! Ser ut til at det vil gro godt selv i by ;) Har en liten award til deg, så titt innom meg ;) Varm klem :)

    SvarSlett
  11. Så gøy :D Mannen her i huset prøver seg også. Spennende å se hva det blir til og selvsagt vil det smake bedre ;))
    Lykke til!
    Og god helg <3

    -Milla

    SvarSlett
  12. Så gøy med kjøkkenhage, kult prosjekt! Den dagen jeg får min egen hage har jeg en drøm å dyrke litt på egenhånd, kanskje jeg får prøve meg litt i vinduskarmen enn så lenge:) Lykke til!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...